انواع تجهیزات آتش نشانی
نوشته شده توسط : yadakyar

آتش نشانی یکی از مهمترین سازمان هایی است‌ که در جهت حفظ جان و اموال انسان ها تشکیل شده، هدف این سازمان، حفظ جان و مال نوع بشریت است؛ پس لازم است که همگان خود را برای تحقق این هدف آماده کنند و فقط منتظر حضور و انجام وظیفه آتش نشانان شجاع نمانند؛ در تقابل با حریق باید به سرعت اقدام کرد و هرچه مجهزتر باشید، این اقدام موثرتر می شود. امروزه تجهیزات آتش نشانی برای خرید در اختیار همه ی مردم قرار گرفته و دیگر یک تجهیزات صرف سازمانی به حساب نمی‌آیند؛ بدین صورت اولین فردی که با صحنه آتش سوزی روبرو می‌شود، می‌تواند به جز تماس با آتش نشانی، خودش یک اقدام عملی متعارف هم داشته باشد.

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی انفرادی

تجهیزات آتش نشانی فردی تجهیزاتی است که افراد با داشتن آنها می‌تواند همزمان با حفاظت از خود وارد عمل شده و آتش را خاموش نمایند؛ دستکش ایمنی، لباس کار آتش نشانی، کلاه ایمنی، ماسک اکسیژن و کپسول آتش نشانی از جمله این تجهیزات هستند.

  • دستکش ایمنی

تنوع این تجهیزات آتش نشانی با تنوع حوادث پیش می‌رود، ابتدا با استفاده از چند لایه و یک کفی چرم، دستکش های ضد حرارت ایجاد شد و به مرور دستکش های ضد برش و ضد اسید و حتی پس از چرنوبیل دستکش هایی تولید شد که تاثیر مواد رادیواکتیو را به حداقل می‌رسانند.

  • لباس آتش نشانی

این لباس باید بتواند از پوست بدن شخص کاملا محافظت کند؛ یعنی در برابر گرمای آتش، اصابت اجسام تیز و برنده و برخورد پوست با مواد شیمیایی و سمی مقاومت بالایی داشته باشد. فردی که لباس آتش نشانی پوشیده احتمالا مجبور است تا برای نجات افراد یا رسیدن به مرکز آتش سوزی مسافتی را طی کند؛ پس لازم است که لباس وزن زیادی نداشته باشد و سرعت حرکت شخص را کم نکند.

سرد کردن

در این روش اطفا، معمولا از ماده‌ای به عنوان جاذب حرارت و در نتیجه کاهش دمای آتش و مهار آن استفاده می‌شود. در فرآیند سرد کردن مهم‌ترین و پرکاربردترین ماده خاموش کننده آب است. آب با داشتن گرمای ویژه بالا، با جذب حجم زیادی از گرمای حاصل از آتش، به بخار تبدیل شده و دمای آتش را به شدت پایین می‌آورد. به این ترتیب یکی از عوامل منجر به آتش سوزی یعنی گرما را حذف کرده یا اثر آن را کاهش می‌دهد.

 

مواد خاموش کننده دیگری نیز وجود دارند که در فرآیند مهار آتش سوزی، اثر سرد کننده دارند. همانند مونو فسفات آمونیوم که ماده موثر پودر خاموش کننده‌های ABC (شیمی خشک) است؛ یا مانند محلول پتاسیم که در خاموش کننده‌های AF (شیمی تر) کاربرد دارد.

 

جداسازی ماده سوختنی

وجود ماده سوختنی یکی از عوامل موثر در شروع آتش سوزی است. پس با حذف یا محدود کردن این عامل می‌توان جلوی آتش سوزی گسترده را گرفت. شاید مثال جالب آن شخم زدن مزرعه گندم دچار آتش سوزی برای محدود کردن و جلوگیری از سرایت آتش به کل مزرعه باشد. کشاورزان به محض آگاهی از آتش سوزی در مزارع، به سرعت دور تا دور آتش را با تراکتور شخم می‌زنند تا عامل سوخت را در فرآیند گسترش آتش، حذف کنند.

 

 

  • کلاه محافظ

در هنگام آتش سوزی همواره احتمال سقوط اجسام یا لیز خوردن و زمین خوردن شخص وجود دارد، چرا که دید کافی به محیط اطراف ندارد. کلاه ایمنی برای محافظت از سر و همچنین صورت نقش بسیار حیاتی دارد؛ این کلاه نقابی دارد که ضمن حفظ دید شخص محافظ پوست صورت خواهد بود و از طرف دیگر در پشت، بالا و اطراف سر (شقیقه ها)، سر شخص را از ضربات احتمالی ناشی از سقوط و انفجار محافظت می‌کنند.

 کلاه محافظ

  • پتوی های ضد آتش سوزی

این پتو ها در برابر حریق مقاوم هستند؛ پس با قرار گرفتن روی آتش، جلوی رسیدن اکسیژن به آن را می گیرند و بدین طریق از پیشروی آتش در آن ناحیه جلوگیری می کنند.

منابع :

https://www.alef.ir/news/3990417058.html

https://disqus.com/by/hgfckjuhgoi/

 





:: برچسب‌ها: تجهیزات آتش نشانی , آتش نشانی , حریق ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: